Vägen mot ÅEC

I förrgår träffade jag Anna och Caroline, tjejerna som ska köra ÅEC.

Det är grundtränade damer som gillar att vara ute i skog och mark och nu kände att de behövde en utmaning. Vissa kanske då väljer att läsa sig sy korsstygn andra anmäler sig till ÅEC...


Hur som haver så har jag fått "äran" att göra ett träningsprogram åt dem. Det ska bli riktigt kul att följa deras utveckling. Det där med att följa ett program är ju lite olika från person till person. Jag älskar det, jag vet vad jag ska göra varje dag och jag vet att gör jag detta så blir resultatet detta- nope jag gillar inte överraskningar! Andra tycker att det är jobbigt dagarna och passen är utstakade och det är inte mycket utrymme för frihet.

>Så det ska bli spännande att se vad dessa två tycker, det såg chokade ut när jag lämnade fram luntan på 10 sidor som omfattar 12 veckors träning. Träning som troligen är mer strukturerad och kanske också hårdare än de kört tidigare eller åtminstonde på länge.

Programmet är uppbyggt på 12 veckor och uppdelat i tre olika faster: Uppbyggnad, Uthållighet och Snabbhet. Varje fas har sina nyckelpass, alltså pass men helst ska vara död för att skippa. Totalt är det 4-5 pass i veckan om ca 1 tim, förrutom långpassen då som är både löpning och MTB. Långpassen är liksom själva grundplåten i programmen och resten är uppbyggt därifrån, det är också olika typer av backträning med, såklart, det är nästan de näst viktigaste för att klara att springa uppför Åreskutan. Under dessa 12 veckor kommer de också att köra två racesimuleringar.

Racesimuleringarna är som att träna på att tävla, de kommer köra 1 tim paddling, 1 tim löpning och 1 timme MTB. Den första är efter 6 veckor.

En annan viktig del är styrketräningen, som ska bli spännande att se vad det gör av. Ingen av dem "gillar" att gå på gym och lyfta vikter men båda behöver bygga lite muskler för att kroppen ska klara av den påfrestning träningen kommer att innebära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar