Träna inför En Svensk Klassiker



Tanken är att jag nu ska komma med några smarta tips och råd till dig som kanske tänkt göra En svensk klassiker under 2013. Det är möjligt att råden är lika användbara på en Halv klassiker och på en Tjejklassiker också.  Jag har gjort mitt bästa för att bara plocka russinen ur kakan så att säga.

Vad vill du sats på?
Fundera över ditt utgångsläge. Är det någon av deltävlingarna som du ligger bättre till för, kanske är du löpare eller skidåkare då kanske du vill satsa lite mer på dina grenar. Jag tror det kan vara svårt att bli bra på 4 grenar samtidigt, särskilt om man inte tränat någon av dem innan.  Speciellt kan det vara svårt (att i alla delar av landet) hinna cykla 100 mil innan Vättern eller skida 50 mil innan Vasan. Jag bestämde att jag skulle satsa lite mer på Vansbro och på Vasan, beslutet kom från att jag var skadad i knäet och inte kunnat löpträna som jag velat annat hade jag såklart valt Lidingö framför Vasan…

Träna grenspecifikt
Alla grenar är olika med den gemensamma nämnaren att de kräver att du har bra kondis. Hjärtat och lungorna bryr sig inte om du springer eller simmar bara de får jobba hårt så blir de starkare. Men du blir inte en bättre skidåkare av att bara springa, du behöver träna den lokala konditionen och uthålligheten. Därför anser jag att det kan vara värt att åka rullskidor på hösten istället för att bara springa och kanske köra lite spinning på våren tills du kan cykla ute.

Träna styrka
En sak är säkert, du behöver inte bara bra kondition du behöver en stark kropp i allmänhet – du behöver träna styrka och främst corestyrka men också allmän styrketräning för ben, rygg och axlar. Många av grenarna är slitsamma på kroppen och mer muskler minskar risken för skador.

Gå in för vad du ska göra
Jag gick inför varje gren, även om jag medvetet satsade mer på Vansbro än på Vättern exempelvis. Jag är övertygad om att det blir roligare både innan men särskilt under loppet om man är förberedd.  Jag kan lova att det är roligare att cykla Vättern med 80 mil i benen än med 25 och allra roligast såklart med 100mil.

Jag läste på om loppen, kollade olika bloggar och race reports bland annat. Lärde mig crawl till Vansbro, vilket ju lönade sig.  

Alla kan göra det!
Detta är en sanning med modifikation. Klart att alla som har en bra grundstyrka och kondis kan genomföra samtliga lopp i En Svensk Klassiker men om man inte har det så ska man kanske vänta ett år och träna upp sig. Men den som bestämmer sig för att göra det klarar det bara man sätter målen för varje lopp utifrån sina egna förutsättningar!

Här kan ni läsa mina race reports!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar