Det kallar jag snabbmat

Vegetariska veckan är i gång, efter att ha klarat av handlingen med identifikation av olika grönsaker så verkar de flesta rätter vi valt ut vara lättlagade, gårdagens middag tog exakt 15 min att laga!
Jag har fått lite frågor och mail om hur vegetariska veckan går ihop med LCHF och det tror jag inte det gör men detta är något som kräver ett eget inlägg. Men sålänge så kan jag bara säga; jag tror inte LCHF var så bra för mig.

Tillbaka till snabbtmaten, igår var det Afrikanskgryta på menyn, fråga mig inte varför den kallas så för jag vet inget som var direkt afrikanskt med den. Basen är den proteinrika baljväxten kikärtor.

Afrikanskgryta
Ingredienser
2 burkar kikärtor (kokade)
2 burkar hela tomater
1 gul lök
2 dl grönsaksbuljong
Cashewnötter (ca 1dl)
Curry
Chilipulver
Salt
Peppar
Oregano

Gör så här:
Hacka löken och fräs den i en stor gryta. Skölj av kikärtorna och häll i dem och tomaterna och allt annat. Krydda på med alla kryddor och smaka av. Tips är att krydda lite först och låta det koka och sedan lägga på mer. Låt detta koka i ca 10min. Under tiden så kokar du lite couscous och fixar en god sallad gärna med spenat och avokado (tänk att Frölander äter 5 avokados om dagen så snåla inte) lite oliver och fetaost är också gott i.

Häll sedan i cashewnötterna i grytan och låt det koka i ca 1 min. Smaka av och kompliterings krydda om det behövs. Jag tror också att det kan vara gott om man mosar till kikärtorna lite.

Det var dagens snabba middagstips!
Afrikanskgryta med couscous och sallad

2 kommentarer:

  1. Kul med recept och tips! Ska provas vid tillfälle! :)

    SvaraRadera
  2. My sis advised me about your site and the way nice it is.
    She’s proper, I am actually impressed with the writing and slick design.
    It appears to me you’re just scratching the
    floor by way of what you may accomplish, but
    you’re off to a terrific begin!

    Also visit my web-site having trouble getting pregnant the third time - -

    SvaraRadera